reklama

SND

Táňu Pauhofovú sa vždy oddá vidieť, počuť, zažiť. Skvelá, krehká a krásna herečka. Je vynikajúca nielen na svojej materskej scéne, nielen v Bále, ale strhujúce sú aj jej hosťovacie predstavenia. Napríklad kdesi na pouličnej scéne

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

 Jedného dňa som sa vybral do divadla. Nie som síce nejako prehnaný klasikomil a som presvedčený, že aj drvivá väčšina ostatnej populácie je na tom rovnako ako ja. Preto ma zaujme, keď sa niekto – tvorcovia či konzumenti – podoberie popasovať sa so slovenskou klasikou a podhodiť ju ostatným, aby sa s ňou popasovali tiež. Stojí za to odsledovať si, ak niekto chce skrze budúcnosť minulosti prehovoriť o minulosti súčasnosti, ba možno aj o súčasnosti budúcnosti. A vôbec to nemusí byť anachronizmus. Lebo všetko so všetkým súvisí a dnes viac než kedykoľvek predtým.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Samotný problém s kupovaním vstupeniek na akékoľvek predstavenie a teda aj Bálu, ktoré vzniklo podľa motívov z Boženy Slančíkovej Timravy, naznačil, že to také jednoduché nebude. Nedobýjal som sa síce za každú cenu, podarilo sa mi však kúpiť lístky, čo nebýva, ako vravím, vždy jednoduché. Pozval som dokonca aj priateľov, ktorí docestovali až zo Zázrivej. Ideme na Bál!

 Ale kdeže! Bál sa nekoná! Zo zdravotných dôvodov bude zmena predstavenia. Ak chcem, môžem sa veseliť na náhradnom anglickom klasikovi alebo mi vrátia vstupné. Nuž sa veselíme na anglickej komédii, veď toto uvidím nabudúce… A namáhavý „vstupenkový“ proces prebieha odznova, až kým sa konečne neblyskne na časy – máme lístky na Bál! Ale ukáže sa, Bálu opäť neslúži zdravie a ja sa musím uspokojiť s náhradným predstavením alebo si vstupenky vymeniť za peniaze. Prikloním sa teda k biznisu a beriem many… Keď som zase raz po čase dosiahol úspech pri naháňačke za lístkami do SND, nahováral som si , ako do tretice všetko dobre dopadne. No nedopadlo. Tentoraz smutné tváričky hostesiek ani nestačili vyjadriť svoje poľutovanie nad zmenou programu, lebo žiadne zmena nebola. Jednoducho, nehralo sa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Tak dosť, povedal som si. Kašlem vám na bály, na všetko, ja už nechcem nič vidieť. Lezie mi na nervy celé vaše Národné divadlo…! Zabrzdil ma Fero Kovár. Je síce fakt, že som sa stal mimoriadnym prípadom v dlhej histórii SND, ale on sa postará, aby som to predstavenie určite videl, lebo oni ho totiž, ten Bál, veľmi radi hrajú a tak by som ho aj ja mal rád vidieť.... Vďaka Ferovi som ho teda konečne videl.

 O Timrave som sa kedysi učil, že je kritická realistka. Nuž je a hodne kritická. Autori predstavenia sa pousilovali z jej kritičnosti (ale našlo sa v nej aj celkom dosť láskavosti i humoru) uhniesť čosi ako slovenský charakter. Neskončilo to síce príliš povzbudzujúco ani zábavne, ako to už so slovenským charakterom býva, ale kriticky a realisticky áno: Pálenka, bujaré aj zatrpklé libido, hašterivosť a závisť vysoko vyhrávali nad múdrosťou. Múdrosť a rozvaha tu prehrali na kanára, lakonicky by skonštatoval tenista. Akurát že táto hra je o niečom inom. Je to totálne obnaženie slovenského charakteru, pohľad do seba. Nie som si istý, či je v tom aj čosi takého ako rozhrešenie, ako nádej. Dnešnou terminológiou by sme tento „tovar“ nazvali vari, že je to Timrava plus...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Človek si musí všimnúť prominentné obsadenie (Alexander Bárta, Táňa Pauhofová, Ján Koleník, Zdena Studénková, Kamila Magálová, Jozef Vajda, František Kovár, Diana Mórová, Ľuboš Kostelný a iní) a ohodnotiť vyváženosť jednotlivých rol. Každá postava je jedinečná, plná a pre dej dôležitá. Autori, dramaturgia, réžia vytvorili dostatočný priestor pre každú jednu postavu, každá z nich predstavila čosi dôležité o národe. No najväčšiu príležitosť dostali Alexander Bárta a Táňa Pauhofová: múdrosť, vznešenosť a ľudská čistota. Ale práve to je to, čomu sa medzi nami darí najmenej…

 Takže Ferovi Kovárovi vďaka, že sa mu podarilo tak ľahko ma presvedčiť. A na záver ešte odporúčanie: Táňu Pauhofovú sa oddá vidieť, počuť, zažiť. Skvelá, krehká a krásna herečka, ktorá má pozoruhodný talent. Je vynikajúca nielen na svojej materskej scéne, nielen v Bále, ale strhujúce sú aj jej hosťovačky. Napríklad kdesi na pouličnej scéne na Námestí SNP v Bratislave počas mnohých repríz na tohtoročných jarných protestných zhromaždení… Nechodím síce na tieto predstavenia iba kvôli nej, ale som šťastný, že je tam aj ona. Že ju trápi to isté, čo mňa. Vás...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Fakt, oddá sa vidieť ju. Tam i tam. Stojí za to vidieť Bál aj pódium plné slušného Slovenska...

Milan Resutík

Milan Resutík

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som publicista, pôsobil som v najrozličnejších médiách, potom ako veľvyslanec v Rumunsku a Moldavsku, riaditeľ Slovenského inštitútu v Budapešti, bol som vydavateľom kníh a mesačníka Dilema, ktorý vychádzal v rokoch 1997 - 2003. Zoznam autorových rubrík:  Dilemy Milana ResutíkaKultúraNávratySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu